Laatste nacht

2 juli 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Ja, het is mijn laatste nacht in Spanje! Morgen om half 3 vlieg ik naar Brussel en daarna met de bus naar huis.
Ik ben de laatste dagen zo druk bezig geweest dat ik totaal vergeten ben dat ik ook nog zou schrijven.

Mijn aankomst in Santiago was heel bijzonder! Aangezien ik nog maar 5 km moest lopen kwamen we al om 9 uur 's ochtends aan. Het plein voor de kathedraal was bijna helemaal leeg. De kathedraal zelf viel mij een beetje tegen, omdat ze de voorkant aan het restaureren zijn. Maar toch waren de gevoelens daar! Opluchting, blijdschap, verdriet, verwarring en nog veel meer. Ik ben éindelijk hier! Na 79 dagen en 1650 km gelopen te hebben ben ik er. Helemaal te gek!!!

Nadat we een hostel gevonden hadden zijn we naar het plein gegaan zodat we onze vrienden konden opwachten. Dit hebben we meerdere dagen gedaan. Zo ben ik heel veel mensen tegengekomen die ik in geen weken gezien had. Dit was een heel bijzondere ervaring. Het is speciaal om het gezamenlijke doel te bereiken en dat samen te kunnen vieren.

Zo kwam ik bij het pelgrimsbureau een stel uit België tegen dat ik mijn eerste dag op de camino Frances heb ontmoet. We hebben een tijdje bij de kerk van Eunate zitten kletsen. Ik heb ze daarna niet meer gezien, totdat ik in Santiago was. 5 weken later. Dat was heel bijzonder! Zo heb ik nog een aantal ontmoetingen gehad die me erg raakten. Ik heb heel erg genoten hier!

Ik heb de pelgrimsmis 2 keer bezocht. Maar één keer lieten ze de botafumero zwaaien, maar dat was genoeg. Prachtig om te zien. Na de mis ben ik de tombe van Santiago in gegaan en heb 31 kaartjes aangestoken. Iedereen bedankt voor de donaties. Ik laat het weten als ik het geld naar Edukans overgemaakt heb.

Na 2 nachten in Santiago zijn een groepje vrienden en ik met de bus naar finisterre gegaan. Mijn eerste plan was om daar heen te lopen, maar dat werd te veel voor me. Ik was nogal klaar met lopen. Nog 4 dagen had ik niet van genoten. En op deze manier kon ik nog wat langer bij mijn vrienden blijven en finisterre zien. Het was heel mooi daar. We moesten ons haasten naar de zonsondergang, maar uiteindelijk vonden we een mooi plekje vlak bij de vuurtoren om te zon onder te zien gaan in de zee. Dat voelde voor mij als het ware einde van mijn camino. Samen met mijn vrienden aan het einde van de wereld.

1. Karin Birkhoff:
    3 juli 2014
    Het is volbracht! Echt geweldig van je Ard, een bijzondere ervaring die je meeneemt in je leven. Hartelijke groeten van ons
  2. Albert van Kampen:
    3 juli 2014
    Hey Ard! Sjoe, wat een belevenis. En nu een short-cut. Het is mooi weer hier, dus dat wordt leuk thuiskomen. Als het bezonken is, wil ik wel es met je evalueren, haha. En wie weet, krijg ik dan ook de kriebels. Tot ziens in Wieringerwaard-Home!
  3. Thea Kramer:
    3 juli 2014
    Hallo Ard,wat een mooie prestatie en wat goed dat het allemaal gelukt is. Veel ervaringen en veel mensen zijn er op je pad gekomen. Geniet nog lang na! Hartelijke groeten Thea
  4. Margareth:
    3 juli 2014
    Wauw Ard, volbracht, voldaan, vol van!
    Je kon het delen met je vrienden, die ook de camino gelopen hebben. Wat een mooie afsluiting! Ik hoop voor je dat je een trage reis naar huis krijgt!
    Zoveel moois geef je niet 1, 2,3 een plekje!
    Geniet nog lang na!
    m
  5. Marja Bakker:
    4 juli 2014
    Ha die Ard.
    Geweldig; het is volbracht.
    Een laatste nacht, de laatste bijzondere ontmoeting.
    En dan thuis. Even na genieten van een bijzondere tijd.
    En dan een leven na de camino.
    Dit is een mooie ervaring, maar je bent nog jong.
    Je bent wezenlijk veranderd en gegroeid
    Het mooiste van je leven komt nog, zeker als je voort kunt bouwen wat je nu mee gemaakt hebt.
    Je bent een geweldige kerel !!!
    liefs
    Marja Bakker
  6. Corinne en Hans Kuiper:
    4 juli 2014
    WELKOM THUIS ARD! Met een gigantische ervaring rijker :-)
  7. Anita osinga:
    8 juli 2014
    Welkom thuis Ard,
    Het was ontzettend leuk om je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Geniet nog lekker na samen met je familie. Groetjes Johan en Anita