Een lange korte eerste week

18 april 2014 - Saint-Gervais-sur-Mare, Frankrijk

Wauw. Op weg. Heel raar, tof en ook een beetje eng. In de bus nog niet helemaal echt. Net als het afscheid. Ik had het gevoel een dagje naar Amsterdam te gaan.

In Montpellier voelde ik de spanning wat meer. Maar vandaag kwam het pas echt binnen dat ik twee tot drie maanden weg zal zijn. Het zijn er meer drie dan twee, aangezien het 1560 km vanaf Montpellier was in plaats van 1400 km. En ik loop gemiddeld minder op een dag dam gepland. Maar dat kan nog veranderen.

Mijn eerste week was geweldig. Veel gezien, gehoord, geleerd en gelachen. Ik ben zondag begonnen met lopen. Dag 1 ging prima. Ik had vrienden gemaakt met een Duits stel van rond de 50. Zij hielpen me op gang (ik loop nog steeds met ze op). De eerste dag was 19 km relatief vlak land. Alles prima, helemaal geen probleem. In Montarnaud een Gîte gevonden en na het eten vroeg naar bed gegaan. Wat ik gehoord had over de snurkers bleek waar te zijn. Ik was blij met de oordopjes die ik mee heb.
Dag twee viel me heel erg tegen. De dag begon prima, maar na een aantal uren lopen begon mijn linker knie pijn te doen. Sindsdien is dat eigenlijk alleen maar erger geworden. Ik heb intussen al 3,4 kilo uit mijn rugzak naar huis gestuurd. Dat helpt al best goed. De grootste lastpost waren echter de bergen. Stijle, lange en zware routes. Maar morgen is de laatste bergachtige route voor de komende tijd, dus ik hoop dat het daarna beter zal gaan.
Ik neem na morgen een dagje vrij om mijn knie rust te geven. Daarna zie ik wel verder.

Ik ben nu nog erg aan het zoeken maar mijn eigen weg (letterlijk). Ik geniet zeer van de prachtige landschappen, gezellige gezelschappen, lekkere maaltijden enz. Maar toch ben ik nog erg aan het inkomen. Mijn voeten doen nog pijn van vandaag (30 km). Dat schijnt vanzelf te stoppen. Over een maand loop ik zonder problemen 30 km. Haha. Ik ben wel erg trots op het feit dat ik nog maar 1 blaar heb gehad! Ongeveer 300 km gelopen en nog maar 1 blaar!! Goed hè!

Ik typ op mijn mobiel en ik ben zeer moe. Dus ik ga nu slapen.
Tot de volgende keer dat ik internet heb :) En de groetjes thuis!

1. Ard Kramer:
    18 april 2014
    Trouwens! De sponsors die per km sponsoren hoeven natuurlijk niet meer dan de 1400 km te rekenen. Dat is waar ik het eerst over had en daar houd ik me aan.
  2. Jan Bakker:
    19 april 2014
    Mooi Ard, de eerste week zit er op. Mooie prestatie, al is het wel een 'gevoelige' - voor je been dan. We wensen je nog meer leuke contacten toe. Bon Camino!
  3. Monique Manshanden:
    19 april 2014
    Goed bezig Ard! Alle begin is vaak moeilijk, maar ik weet zeker dat het goed komt. Zet 'm op!
  4. Margareth:
    1 blaar??? Troostwoord:
    Ton, de doorgewinterde loper van Nootzaak , heeft er veel meer, zelfs onder z' nagels...( Lees zijn ' dekselse dingen' maar) Je bent goed bezig! 3,5 kg er af gegooid, top! '"Loslaten schept het pad naar werkelijke vrijheid" uit "t geheim van de schelp".
  5. Marry:
    19 april 2014
    Leuk de beschrijving van je eerste weekje te lezen. Fijn dat je meteen mensen hebt om mee op te trekken.
    De kop is er af en goed dat je nu even een dag rust neemt!
    Tot een Skype moment.
  6. Marja Bakker:
    19 april 2014
    Wat mooi om je verhaal te lezen. In gedachte loop ik met je mee. Over die knie, het is vaak dat de spier van de boven been die dan goed gespannen is. Een massage is goed daarvoor.
    Het is dan de pees die de pijn aangeeft. Luisteren naar je lijf en aannemen wat de camino je geeft. Het is jouw weg.
  7. Albert van Kampen:
    Hey Ard,
    Kijk wel uit voor blaren op je tong ...
    Je bent onderweg, gefeliciteerd!
    tot het volgende bericht.
  8. Mieke:
    21 april 2014
    Hey Ard,

Goed begin! Knieproblemen zijn altijd vervelend, maar gaan misschien weer over als je opgewarmd bent. En uiteindelijk is jezelf tegenkomen alleen maar handig. (achteraf) ;)
    Heel veel plezier en succes! We blijven je volgen!

Tim en Mieke.
  9. Anna-Marie:
    21 april 2014
    Hay Ard top zeg de eerste week zit er op heel veel succes met het vinden van jou weg.
    Je bent er aan begonnen dus je gaat ervoor heel stoer.
    Sterkte met je knie en pas goed op je zelf
  10. Karin Birkhoff:
    22 april 2014
    Eindelijk onderweg Ard, het grote avontuur is begonnen en een goed teken dat je je rugzak iets leger heb gemaakt. Veel succes.
  11. Tineke Scholte:
    24 april 2014
    Ha Ard,

al is je bericht al even geleden, hopelijk gaat het lopen inmiddels wat prettiger en heeft de dag rust je goed gedaan.
    Knap dat je al zover gekomen bent. Heel veel goede loopkilometers voor jou en gezelligheid onderweg.
    groetjes, ook namens John, Tineke
  12. Anja:
    11 mei 2014
    Hi Ard,
    We genieten van je verslagen en je foto's. Leuk ook dat je zoveel contact hebt onderweg. En dan bedoel ik natuurlijk niet alleen via whats app, haha ;-)
    Groet,
    Arthur en Anja